Δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο τέλος ; Όχι όσο οι φοιτητές έχουν λόγο και παλεύουν γι’ αυτό

 

Στις 20-24 Οκτώβρη θα διεξαχθεί στο Ρέθυμνο η 65η σύνοδος πρυτάνεων στην οποία η υπουργός παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου θα ανακοινώσει το προσχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα και με τις εξαγγελίες στους Δελφούς αυτό το νομοσχέδιο διαμορφώνει ένα τελείως διαφορετικό Πανεπιστήμιο από αυτό που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Πρακτικά οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου είναι οι εξής:

 

  • Συμβούλια Διοίκησης

Σύμφωνα με τα αμερικάνικα πρότυπα καταργείται το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, δηλαδή όργανα όπως η σύγκλητος και οι Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων (στην οποία δικαίωμα λόγου και ψήφου έχουν και φοιτητές), αντικαθίστανται από τα Συμβούλια Διοίκησης. Σε αυτά περιλαμβάνονται επιχειρηματίες, μάνατζερ και «υψηλού κύρους» στελέχη πανεπιστημίων του εξωτερικού με έξοδα του Πανεπιστημίου. Την ίδια στιγμή αποκλείεται η συμμετοχή των φοιτητών σε αυτά.

 

  • Οικονομική αυτοτέλεια των Πανεπιστημίων – ιδιωτικοποίηση

Η λειτουργία του «νέου Πανεπιστημίου» θα καθορίζεται πλέον όχι από τις ανάγκες της ακαδημαϊκής γνώσης άλλα από τις ανάγκες τις αγοράς. Τα πανεπιστήμια-επιχειρήσεις θα υπογράφουν  με το κράτος προγραμματικές συμφωνίες . Με βάση τις συμφωνίες αυτές θα γίνεται η χρηματοδότηση τους και ανάλογα την τήρηση της συμφωνίας, τα πανεπιστήμια θα αναχρηματοδοτούνται ή, πολύ απλά, θα αφήνονται στην τύχη τους και θα κλείνουν. Οι συμφωνίες αυτές και τα κριτήρια χρηματοδότησης θα καθορίζονται βέβαια από τους επιχειρηματίες που θα μετέχουν στην διοίκηση. Αυτό σημαίνει πως όσα ιδρύματα δεν τηρούν τις συμφωνίες, μεταβάλλοντας το πρόγραμμα τους ανάλογα με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και των εκάστοτε χορηγών, είτε θα επιβάλουν δίδακτρα σε μεταπτυχιακά άλλα και σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών είτε θα οδηγούνται σε οριστικό κλείσιμο. Δηλαδή,  σχολές όπως αυτές του Πολυτεχνείου Χανίων που διεξάγουν ερευνητικά προγράμματα για το ΝΑΤΟ  θα χρηματοδοτούνται κανονικά ενώ τμήματα ψυχολογίας, φιλοσοφίας, κοινωνιολογίας κ.ο.κ θα επιβάλλουν δίδακτρα ή θα κλείνουν.

 

  • Εντατικοποίηση σπουδών

Οι ρυθμοί των σπουδών θα αλλάξουν. Η φοιτητική ζωή όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα( κοινωνική ζωή, καλλιτεχνικές ενασχολήσεις, ελεύθερος χρόνος) περνάει στο παρελθόν, καθώς με την κατάργηση των εξεταστικών, την θέσπιση αναγκαστικών αλυσίδων και προαπαιτούμενων μαθημάτων  άλλα και με τη συνεχή διεξαγωγή διαγωνισμάτων  το πανεπιστήμιο μετατρέπεται σε ένα εξεταστικό κέντρο με εξαντλητικούς ρυθμούς. Επιπλέον προβλέπεται ακόμα και ο αποκλεισμός φοιτητών από το πανεπιστήμιο αν δεν έχουν ανταπεξέλθει στις εκάστοτε απαιτήσεις. Με αυτό τον τρόπο στο πανεπιστήμιο θα μπαίνουν πολλοί άλλα θα βγαίνουν λίγοι και άριστοι ή όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν δίδακτρα ώστε να  έχουν την ευκαιρία να επανεξεταστούν και να συνεχίσουν έτσι τις σπουδές τους.

 

  • Κατάργηση τμημάτων-  κατάτμηση του πτυχίου

Άλλος ένας άξονες του νέου νόμου για την τριτοβάθμια είναι και η εισαγωγή σε σχολές και όχι σε τμήματα. Παύει να υφίσταται, το ενιαίο γνωστικό αντικείμενο άλλα στη θέση του θα έχουμε ένα κυνήγι απαιτούμενων μονάδων, στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης ( που θα ξεκινάει από το δημοτικό και θα συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του εργασιακού βίου.),  οι οποίες θα είναι αναγκαίες τόσο για το πτυχίο όσο και για την αγορά εργασίας. Για παράδειγμα, ένας πρωτοετής θα εισάγεται στη σχολή κοινωνικών επιστημών και  όχι σε κάποιο από τα τμήματα  αυτής. Καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών του θα πρέπει να επιλέγει τα μαθήματα όχι με βάση το γνωστικό αντικείμενο άλλα ανάλογα με τις αναγκαίες  πιστωτικές μονάδες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την κατάλυση της επιστημονικής γνώσης και την διάσπαση του πτυχίου . Άμεσο  επακόλουθο είναι  η δημιουργία εργαζομένων χωρίς συλλογική εξασφάλιση (σε συνδυασμό με την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας), των εργαζόμενων δηλαδή της επισφάλειας και των ελαστικών σχέσεων εργασίας.

 

Υπάρχει και άλλος δρόμος!

Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω, το δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα, αν αφήσουμε αυτά τα μέτρα να εφαρμοστούν δεν θα είναι ούτε δημόσιο, ούτε δωρεάν, ούτε καν Πανεπιστήμιο. Μετατρέπεται σε Α.Ε που θα πουλάει γνώση συνυφασμένη με τις ανάγκες τις αγοράς και των επιχειρήσεων με μοναδικό στόχο το κέρδος και όχι την επιστημονική γνώση, την κριτική σκέψη και την πολιτισμική ανάπτυξη. Μια Α.Ε. που θα αντιμετωπίζει του φοιτητές ως πελάτες.

Το πανεπιστήμιο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και του μνημονίου δεν είναι μονόδρομος. Η εξέγερση του Δεκέμβρη και το πανεκπαιδευτικό κίνημα κατά της αναθεώρησης του Άρθρου 16 δείχνουν πως η νεολαία μέσα από συλλογικές διαδικασίες μπορεί να υψώσει τη φωνή της ενάντια σε όσους υποθηκεύουν το μέλλον της. Ήδη σχολές ανά την Ελλάδα αναζωπυρώνουν τις διαδικασίες των φοιτητικών συλλόγων και συντονίζουν τη δράση τους. Το πρώτο ραντεβού δίνεται στο Ρέθυμνο, στη σύνοδο των πρυτάνεων. Στον αντίποδα της συνόδου διοργανώνουμε αντισύνοδο με στόχο τον συντονισμό και την ανασυγκρότηση ενός πανεκπαιδευτικού μετώπου και κινητοποίηση στο χώρο που θα διεξαχθεί η σύνοδος.

 

Με μαζικές, συλλογικές και ενωτικές διαδικασίες να μπλοκάρουμε την επίθεση στο δημόσιο πανεπιστήμιο, στα δικαιώματα μας και στο μέλλον μας.

Όλοι και όλες στη Γενική Συνέλευση όλων των σχολών την Τετάρτη 20 Οκτώβρη και στην κινητοποίηση στις 24 Οκτώβρη, ημέρα διεξαγωγής της συνόδου πρυτάνεων


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s