Διάλυση σπουδών και πτυχία πολλών ταχυτήτων

Αυτοί οι τρεις στόχοι υπηρετούνται από τα εξής:

* Συμβούλια Διοίκησης από εξωπανεπιστημιακούς παράγοντες που θα αναλάβουν να κλείσουν τους λογαριασμούς με το δημοκρατικό, συμμετοχικό πανεπιστήμιο.

* Χρηματοδότηση υπό όρους όχι στο ίδρυμα αλλά στον φοιτητή: Τα πανεπιστήμια θα χρηματοδοτούνται μετά από αξιολόγηση, στη βάση προγραμματικών συμφωνιών. «Οι προγραμματικές συμφωνίες θα συνδέονται με συμφωνημένα κριτήρια, που έχουν σχέση και με την απόδοση και την αποδοτικότητα των ιδρυμάτων». Η χρηματοδότηση, δήλωσε ειλικρινέστατα ο Γ. Πανάρετος, θα εξαρτάται από μία σειρά επιδόσεων. Αν, για παράδειγμα, μόνο το 5% των φοιτητών έχει περάσει τα μαθήματά του, αυτό θα έχει επιπτώσεις.

Αντίστοιχες συνέπειες θα έχει το ποσοστό των φοιτητών που έχουν υπερβεί τον χρόνο σπουδών. Η αξιολόγηση είναι αποκλειστικά εξωτερική, ενώ θα συγκροτηθεί Ανεξάρτητη Αρχή Χρηματοδότησης των πανεπιστημίων. Η χρηματοδότηση θα δίνεται στον φοιτητή μέσω κουπονιού και όχι στο ίδρυμα. Χρηματοδότηση μπορεί να γίνει και μέσω Περιφερειών. Αυτό θα εξαναγκάσει τα ιδρύματα να ανταγωνίζονται για πελάτες για να βγάλουν τα έξοδά τους ή θα αναγκαστούν να πουλήσουν τον τίτλο τους και το κύρος τους στην αγορά προσπαθώντας να επιβιώσουν.

Για όσα δεν το καταφέρουν υπάρχει ο «Καλλικράτης». Η υπουργός Παιδείας εξήγγειλε γενικευμένο πρόγραμμα συνενώσεων ακόμα και πολύ μεγάλων πανεπιστημίων προκειμένου να υπάρξει «η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του διδακτικού προσωπικού και των υποδομών» και «η ελαχιστοποίηση των διοικητικών και διαχειριστικών δαπανών».

Η μεταφορά της ευθύνης της χρηματοδότησης στα ίδια τα πανεπιστήμια -κάτι αντίστοιχο με τους ΟΤΑ- σηματοδοτείται από την απόφαση να περάσει και η μισθοδοσία του προσωπικού και των διδασκόντων στα ιδρύματα. Θα υπάρχει βεβαίως ένα όριο, δήλωσε η Α. Διαμαντοπούλου, αλλά από εκεί και πέρα τα πανεπιστήμια θα μπορούν να προσελκύουν υψηλού κύρους εκπαιδευτικούς και να αποφασίζουν τη δική τους πολιτική. ‘Αρα θα υπάρχει μισθολογική κατηγοριοποίηση των διδασκόντων και ατομική διαπραγμάτευση.

Αντιστοίχως φορτώνεται στα πανεπιστήμια και η μέριμνα για φοίτηση και στέγαση. Ακόμη δεν έχουν καταλήξει σε μοντέλο, αλλά οι υπηρεσίες θα παρέχονται «με τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα».

* Διάλυση των πτυχίων και κατηγοριοποίηση των σπουδών σε πολλές ταχύτητες. Το Τμήμα καταργείται. Βασική ακαδημαϊκή μονάδα θα είναι πλέον η Σχολή, που θα παρέχει προγράμματα σπουδών και θα απονέμει τα πτυχία. Σε περιπτώσεις ιδρυμάτων με ομοειδή αντικείμενα σπουδών, όπως π.χ. το Πάντειο, η εισαγωγή θα γίνεται στο πανεπιστήμιο. Η κατανομή των φοιτητών σε συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών μετά το πρώτο έτος φοίτησης θα γίνεται με βάση τις επιδόσεις τους.

Εκεί που υπήρχε αντίδραση στους δύο κύκλους σπουδών, πάμε σε πολλές ταχύτητες σπουδών και πτυχίων. Η Α. Διαμαντοπούλου μίλησε για σπουδές κατ’ έτος, ακόμα και κατ’ εξάμηνο. Ο πρωθυπουργός από την πλευρά του παρουσίασε την ιδέα του για «πτυχία πολλών μορφών, από τετραετή μέχρι μονοετή ή διετή, ανάλογα με τις ανάγκες, που, όμως, δεν θα σταματάνε τον νέο που θέλει να συνεχίσει». Και οι δύο καταφέρθηκαν εναντίον της «τυποποίησης και της ομοιομορφίας» και τάχθηκαν υπέρ της «πολυτυπίας» ακόμα και στην πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση, παρά το γεγονός ότι κάτι τέτοιο προσκρούσει στο Σύνταγμα, όπως παραδέχτηκε η ίδια η υπουργός Παιδείας.

Εντατικοποίηση των σπουδών, που πλέον θα είναι κατ’ έτος, ενεργοποίηση προαπαιτούμενων μαθημάτων και περιορισμός των εξεταστικών περιόδων (σήμερα, με την επαναληπτική του Σεπτεμβρίου, είναι τρεις).

Κλειδί για την απορρύθμιση είναι η πιστοποίηση. ‘Ολα τα προγράμματα σπουδών πιστοποιούνται και εφαρμόζεται ευρέως το σύστημα των διδακτικών μονάδων που είναι καθοριστικό για να εξασφαλιστεί η πολυτυπία και στην πρόσβαση. Κάθε προηγούμενη γνώση ή δεξιότητα καθώς και η επαγγελματική εμπειρία πιστοποιείται και μπορεί να μεταφερθεί από τον κάτοχό της από εκπαιδευτική δομή σε εκπαιδευτική δομή ή από τη μη τυπική εκπαίδευση στην τυπική. Άλλωστε τα πανεπιστήμια με τον νέο νόμο υποχρεώνονται να συνδέσουν τα προγράμματά τους με τη Διά Βίου Μάθηση. Στόχος είναι η «μετάβαση από τη διασφάλιση της ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών στην πιστοποίηση των σπουδών, στην πιστοποίηση των ιδρυμάτων από ξένους εμπειρογνώμονες».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s